|
|
|
Øvelse i at blive et andet ”jeg” i ”felten” |
|
|
|
|
Den omkostningsfulde indlevelse
Målgruppe: Alle
Formålet med øvelsen
At give deltagerne oplevelsen af, hvad det vil sige at tage et andet ”jeg” på sig i mødet med en anden kultur, og derigennem anspore deltagerne til at bruge dette i virkelige kulturmøder.
- Du har arrangeret et besøg hos en familie med en kulturbaggrund, som adskiller sig væsentligt fra din egen.
- Du træder nu ind i en anden verden, og du skal ikke observere den med dit gamle ”jeg”, men forsøge at være der med et ”jeg”, der er del af denne verden.
- Der er mange måder at hjælpe dette ”jeg-skifte” på vej.
- A. Det kan være at have samme klædedragt på som dem, du besøger, og som adskiller sig fra det, du normalt har på (fra cowboybukser til sari, saron, tørklæde, eller fra sari til cowboybukser),
- B. Det kan være ved at spise på samme måde (med fingrene, med pinde, på gulvet),
- C. Det kan være ved at udføre et harmløst religiøst ritual (som f.eks. at få et mærke i panden), tænde røgelsespinde osv.
- D. Det kan være ved at tage skoene af, selv om du er vant til at have dem på inden døre, eller omvendt beholde dem på, selv om du er vant til, at man aldrig går ind i et hus med sko på. Der kan være mange ting, som kan hjælpe dette på vej.
- E. Du kan også hjælpe det på vej ved at komme ind i familien sammen med én af familiens egne – et familiemedlem, venner eller bekendte.
- F. Men det er også muligt uden at sætte særlige foranstaltninger op. Det handler om at have åbenheden og gå ind i denne ”kultur” på dens egne betingelser.
- Det er svært at gennemføre dette ”Jeg-skifte”, hvis du er kendt i familien i forvejen som f.eks. barnets pædagog eller lærer. Men husk på, at jeg-skiftet kræver, at du definerer dig anderledes lige nu. Du er i dette nye univers – som en af dem.
- G. ”Jeg-skiftet” betyder, at du accepterer en anderledes rolle som gæst, end du måske er vant til.
- H. Gør dig ”gode venner” med de ting, som du oplever noget fremmedgørende eller uvant ved.
- I. Essensen er, at du går ind i familien på de betingelser, som passer ind i familiens verden, således at du anstrenger dig for at anvende de rette kulturelle koder.
- I denne situation, hvor du for en kort tid har taget et andet ”jeg” på dig, skal du ønske at få viden om familien, om dens traditioner, kultur, bagland osv. Du skal så vidt muligt undgå at have andre hensigter med besøget end at få viden og indsigt i, hvordan familien lever og tænker. Men vær også parat til at fortælle om dig selv. Dit liv, hvordan du tænker, og hvad du synes er vigtigt.
- Vær opmærksom på, hvordan familien forestiller sig dig og din levemåde. Hvordan er den rolle, som du er tildelt i besøgssammenhængen af familien? Beskriv den for dig selv.
Måske er du tamilsk gæst, sådan som en tamilsk gæst ville blive modtaget på Sri Lanka. Måske bliver du betragtet som en autoritet, fordi du arbejder i en offentlig institution. Måske er du en kvinde – hvordan bliver du betragtet som kvinde? Måske er du en mand, der bliver budt ind. Hvordan bliver du set på som mand?
- Accepter det ”jeg”, som du har fået i denne situation.
- Brug dette ”nye jeg” til at undersøge det, som du oplever. Ud fra det ”jeg” får du mere information og viden om ”de andre”, end du ville ud fra dit normale ”jeg”.
- Måske er der nogle særligt bestemte begivenheder, værdier, ritualer, forestillinger om den "kultur", som du har undret dig meget over. Brug denne situation til at forsøge af få en større indsigt i det. Med din nuværende position i kulturmødet, vil du få mere indsigt, end ved at læse mange bøger. Du kan sagtens med dette nye ”jeg” stille spørgsmål og undersøge det, du gerne vil vide. Blot du hele tiden bevarer kontakten til dit nye ”jeg”.
- Registrer din viden evt. ved, at du skriver undervejs eller kort tid efter mødet.
- Efter mødet skal du skrive ned, hvad din oplevelse var ved at være dette andet ”jeg”. Hvilken indsigt gav det dig i ”kulturen”, som du gik ind i? Fik du viden og forståelse, som du ellers ikke ville have fået? Hvad lærte du? Om familien – om dig selv?Nogle gange lykkes det, andre gange ikke. Øvelsen er vanskelig også for uddannede antropologer. Mange forhold, som man ikke selv er herre over, kan spille ind.
|
|
|
|
|
|
|
|